Τρεχοντας με ιστορικες μοτοσικλετες στον Αυτοκινητοδρομο Fuji.

Το στυλ των 70s επιστρεφει στον αγωνιστικο χωρο.

Η R nineT Racer ζωντανεύει τις πρώτες μέρες των Superbikes. Η BMW R 90 S και οι εντυπωσιακές επιδόσεις της στην Daytona και στο Isle of Man το 1976 έχουν μείνει αξέχαστες. Όταν αναπολούμε την αγωνιστική σκηνή των σέβεντις, σκεφτόμαστε αμέσως την Ιαπωνία, όπου εφευρέθηκε η σύγχρονη μοτοσικλέτα και όπου σημειώνεται αυτή τη στιγμή μια εντυπωσιακή αναβίωση.  

Ο αέρας πάνω από τον Αυτοκινητόδρομο Fuji είναι κρύος και καθαρός. Το ψηλότερο βουνό της Ιαπωνίας, από το οποίο ονομάστηκε ο αυτοκινητόδρομος, υψώνεται εντυπωσιακά στον ορίζοντα. Το ιερό ηφαίστειο του έθνους είναι σκεπασμένο με σύννεφα και πρέπει να περιμένεις υπομονετικά για να μπορέσεις να ρίξεις μια ματιά στη χιονισμένη κορυφή του. Πριν από πολλά χρόνια, αγωνίστηκε εκεί ο Γιαπωνέζος αναβάτης Hideo Kanaya στο πρώτο του παγκόσμιο πρωτάθλημα μοτοσικλετών και τερμάτισε αναπάντεχα τρίτος στο Grand Prix της Ιαπωνίας. Σήμερα, σχεδόν 42 χρόνια αργότερα, η αγωνιστική δράση στον Αυτοκιινητόδρομο Fuji ξεκινά σιγά σιγά.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Ένας συνδυασμός διασκέδασης, ταχύτητας και στιλ.

Η ερασιτέχνης οδηγός αγώνων Joy Lewis κυλά τη μοτοσικλέτα της R nineT Racer έξω από το φορτηγό. Το νέο μοντέλο της οικογένειας R nineT family είναι αναμφίβολα μια αναβίωση των πρώτων αθλητικών μοτοσικλετών των σέβεντις. «Εκείνη η δεκαετία ήταν τρομερά σημαντική για την ιστορία των αγωνιστικών μοτοσικλετών. Προετοίμασε το έδαφος για όλα αυτά που αποτελούν τους αγώνες σήμερα», αναφέρει η Joy, ενώ θαυμάζει την αγωνιστική της μηχανή. Κι άλλα μικρά λεωφορεία σταματούν στα αριστέρα και τα δεξιά του φορτηγού. Ο Daisuke Mukasa και τα άλλα μέλη της λέσχης Curry Speed Club πιάνουν δουλειά, τοποθετώντας αγωνιστικούς αριθμούς στις ιστορικές μοτοσικλέτες τους.

Στη συνέχεια, φορούν ξεθωριασμένες δερμάτινες στολές που μοιάζουν να είναι πολύ μεγαλύτερες σε ηλικία από τους ίδιους. «Το Cosplay είναι κάτι τυπικά γιαπωνέζικο – ένας συνδυασμός μεταμφίεσης και παιχνιδιού», αναφέρει ο Tadashi Kono, δημοσιογράφος μοτοσικλέτας και αναγνωρισμένος ειδικός στη γιαπωνέζικη σκηνή της μοτοσικλέτας. «Το στιλ είναι σημαντικό. Αυτοί που αγωνίζονται σε αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών συνήθως φοράνε και ρετρό ρούχα». Έπειτα από αυτό το σύντομο διάλειμμα, ο Tadashi απομακρύνεται βιαστικά για να δώσει κάποιες τελευταίες πληροφορίες στον Daisuke Mukasa και τον Shiro Nakajima για τη διαδρομή. Η δράση πρόκειται να ξεκινήσει από στιγμή σε στιγμή. Αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών στον Αυτοκινητόδρομο Fuji.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Θέλεις μια αγωνιστική μηχανή; Κατασκεύασέ την μόνος σου.

Ο Tadashi Kono (δεξιά) και ο Daisuke Mukasa (αριστερά) στην ενημέρωση των αναβατών.

Θέλεις μια αγωνιστική μηχανή; Κατασκεύασέ την μόνος σου.

Η ατμόσφαιρα στην πίστα αγώνων χαρακτηρίζεται από το ίδιο ερασιτεχνικό πνεύμα με αυτό που επικρατούσε στα σέβεντις, όταν οι αναβάτες των εργοστασίων μετρούνταν στα δάκτυλα του ενός χεριού και οι ιδιώτες αναβάτες καταλάμβαναν συχνά τις πρώτες θέσεις στα παγκόσμια πρωταθλήματα. Η επιτυχία τους είχε άμεση σχέση με το ταλέντο τους. Συχνά, ένα αουτσάιντερ κέρδιζε αναπάντεχα τον αγώνα. Οι χορηγοί δεν έκαναν ακριβώς ουρά. Στην καλύτερη περίπτωση, κάποιο τοπικό κατάστημα με μοτοσικλέτες προσέφερε μια δερμάτινη στολή ή ένα καινούργιο κράνος.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Σε έναν αγώνα ιστορικών μοτοσικλετών «τα κάνεις όλα μόνος σου».

Οι αναβάτες δεν χρειάζονταν εξάλλου και πολλά παραπάνω. Οι αγώνες ήταν οικονομικά προσιτοί. Ένας κανονικός μισθός αρκούσε για να αγοράσεις τα πιο σημαντικά εξαρτήματα και να μετατρέψεις μια μεταχειρισμένη μοτοσικλέτα παραγωγής σε αγωνιστική μηχανή, αλλάζοντας απλώς το χρονισμό και τροποποιώντας την εξάτμιση και το καρμπιρατέρ για να πληρούν τις αγωνιστικές προδιαγραφές. Αφαίρεσε το λασπωτήρα, τους καθρέφτες και άλλα περιττά εξαρτήματα. Αντικατάστησε το διπλό κάθισμα με μονό, άλλαξε το τιμόνι ταξιδιού με τιμόνι με εμφάνιση κλιπ-ον. Βάλε ελαστικά με μαλακό πέλμα και τώρα έχεις μια αγωνιστική μηχανή. Αυτά συνέβαιναν πριν από τις μέρες των λείων ελαστικών, της ηλεκτρονικής ανάρτησης ή του συστήματος «ride-by-wire».  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«
Το Τόκιο είναι υπερκορεσμένο με τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες, που ξεπερνιούνται από τη μία μέρα στην άλλη. Είναι αδύνατο πλέον να τις παρακολουθήσει κανείς, γι' αυτό και αυτό το αντικίνημα εξαπλώνεται όλο και περισσότερο. Χρειαζόμαστε περισσότερα αναλογικά πράγματα στις ζωές μας.
»

Tadashi Kono, δημοσιογράφος μοτοσικλέτας

Έμπνευση από την Άπω Ανατολή.

Έμπνευση από την Άπω Ανατολή.

Οι νεαροί ήρωες έτρεχαν με τις λιτές μοτοσικλέτες τους σε φυσικές αγωνιστικές διαδρομές, αντιμετωπίζοντας σιδηροτροχιές, γέφυρες, απότομους λόφους, καλντερίμια και τσιμεντόπλακες. Ανάλογα με το έδαφος, συχνά φορούσαν παλιά μισά κράνη, επειδή τα πλήρη κράνη ήταν τόσο βαριά που θόλωνε η όρασή τους από το αναπήδημα στα καλντερίμια. Όλα ήταν στα όρια: η εξάτμιση και τα υποπόδια ήταν φαγωμένα από την οδήγηση υπό κλίση. Τα πλήθη των θεατών στέκονταν στην άκρη της αγωνιστικής πίστας, μαγεμένοι από το θέαμα στους δύο τροχούς. Οι μοτοσικλέτες αντικαταστάθηκαν από τα αυτοκίνητα ως μέσο μεταφοράς τη δεκαετία του 1960, αλλά σήμερα γνωρίζουν μια εντυπωσιακή επάνοδο ως αθλητικές μηχανές.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
«
Οι μοτοσικλέτες των σέβεντις είναι συναρπαστικές. Δεν είναι ούτε πολύ γρήγορες, ούτε υπερβολικά παλιές ούτε υπερβολικά καινούργιες. Οι αναβάτες ελέγχουν την ταχύτητά τους και μπορούν να την απολαύσουν.
»

Shiro Nakajima, 46Works

Τεράστια επιτεύγματα με την BMW R 90 S.

Έμπνευση για την R nineT Racer: ο Helmut Dähne με την R 90 S του.

Τεράστια επιτεύγματα με την BMW R 90 S.

Στο μεταξύ, η BMW κατασκεύασε μια ισχυρή αθλητική μοτοσικλέτα και παρουσίασε την R 90 S το 1973. Προκάλεσε αίσθηση. Και ήταν ισάξια των Ασιατών ανταγωνιστών της με 67 ίππους, 898 cc, 38 mm καρμπιρατέρ Dell’Orto, φέρινγκ και όμορφο φιμέ ασημί φινίρισμα. Η R 90 S ήταν μία από τις μοτοσικλέτες στην αγωνιστική πίστα όταν έγινε το πρώτο πρωτάθλημα Superbike στις ΗΠΑ το 1976. «Οι γιαπωνέζικες μοτοσικλέτες είχαν πολύ μεγαλύτερη ισχύ και όλοι πίστευαν ότι θα νικούσε η Kawasaki», αναφέρει ο Tadashi.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Χαρούμενος αναβάτης με την R nineT Racer στον Αυτοκινητόδρομο Fuji.

Αντίθετα, νίκησε ο Steve McLaughlin για την BMW με την R 90 S ακριβώς στην έναρξη της σειράς αγώνων της Daytona και ο Reg Pridmore κέρδισε τον τίτλο του πρώτου Αμερικανού πρωταθλητή Superbike στο τέλος της σεζόν. «Οι κινητήρες των γιαπωνέζικων μοτοσικλετών ήταν υπερβολικά βαρείς για το πλαίσιό τους. Οι κατασκευαστές ήθελαν ακόμα μεγαλύτερη ισχύ. Αυτό όμως απέτυχε. Οι μοτοσικλέτες πήγαιναν όπου ήθελαν, ήταν δύσκολο να τις χειριστεί κανείς. Αντίθετα, η BMW βρήκε την τέλεια ισορροπία ανάμεσα στην ισχύ, το χειρισμό και την αξιοπιστία, και γι' αυτό νίκησε», αναπολεί ο Tadashi. Την ίδια χρονιά, ο Hans-Otto Butenuth και ο Helmut Dähne σημείωσαν τους ταχύτερους χρόνους στον αγώνα Production TT στο Isle of Man και η R 90 S έγινε θρύλος.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Συμμετοχή σε αγώνες για διασκέδαση.

Οι εμβληματικές μηχανές των σέβεντις γνωρίζουν μια αναβίωση σε όλο τον κόσμο. Ιδιαίτερα στην Ιαπωνία, όπου οι αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών έχουν επανέλθει πλήρως. «Οι αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών είναι πολύ δημοφιλείς εδώ. Υπάρχουν ήδη πάρα πολλοί νεαροί αναβάτες, και προσελκύουν ακόμα περισσότερους νέους ανθρώπους. Για αυτούς, οι παλιές μοτοσικλέτες είναι κάτι πολύ καινούργιο και φρέσκο», αναφέρει ο Daisuke Mukasa, του οποίου το συνεργείο προσαρμογών στο Τόκιο είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στις κλασικές μοτοσικλέτες. Ο Tadashi πιστεύει επίσης ότι οι αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών είναι τόσο δημοφιλείς επειδή είναι μια απόδραση από τη σύγχρονη τεχνολογία. Το Τόκιο είναι υπερκορεσμένο με τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες, που ξεπερνιούνται από τη μία μέρα στην άλλη. Είναι αδύνατο πλέον να τις παρακολουθήσει κανείς, γι' αυτό και αυτό το αντικίνημα εξαπλώνεται όλο και περισσότερο. Πριν από εκατό χρόνια, κάθε Ιάπωνας γνώριζε πώς να εκτελεί την ιεροτελεστία του τσαγιού και πώς να δένει ένα κιμονό. Δεν γνωρίζω πώς να κάνω ούτε το ένα ούτε το άλλο, και αυτό είναι λυπηρό. Χρειαζόμαστε περισσότερα αναλογικά πράγματα στη ζωή μας.

Ο γνωστός βελτιωτής Shiro Nakajima της 46Works, που δημιούργησε μία από τις πιο πετυχημένες τροποποιημένες κατασκευές στο πρότζεκτ R9T στην Ιαπωνία, είναι κατ' ομολογία του εραστής των ιστορικών μοτοσικλετών και συμμετέχει στους ιαπωνικούς αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών εδώ και χρόνια. «Χρησιμοποιώ την R 90/6 μου κυρίως για τις καθημερινές διαδρομές. Την έχω σχεδόν 20 χρόνια και είμαι υπερβολικά συνδεδεμένος μαζί της. Χρησιμοποιώ την R 75/5 μου για τους αγώνες ιστορικών μοτοσικλετών». Ο ήλιος χάνεται πίσω από το Όρος Fuji νωρίς το απόγευμα και λούζει το βουνό και την αγωνιστική πίστα με ένα απαλό κόκκινο φως. Η ατμόσφαιρα στον Αυτοκινητόδρομο Fuji είναι μαγική, καθώς οι οδηγοί αγώνων πραγματοποιούν τους τελευταίους τους γύρους στην αγωνιστική πίστα. Δεν τους απασχολούν οι χρόνοι τους ή οι ανταγωνιστές. Είναι συγκεντρωμένοι σε ένα μόνο πράγμα, το πνεύμα των αγώνων.  

+ ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Καλλιτεχνική επιμέλεια Conrad Leach